0
02188250686

گزارش فعالیت میز صحیفه فاطمیه در ایام شهادت حضرت زهرا (س)

❓عناوین توضیحات ارائه شده در میز صحیفه فاطمیه چه بود؟

  1. معرفی کتاب و مجموعه‌ای که آن را تولید کرده است،
  2. چرایی رجوع به ادعیه؟
  3. چرایی رجوع به ادعیه حضرت زهرا س در بیت ائمه ع
  4. فهم قرآن چه تاثیری بر فهم ادعیه ائمه ع دارد؟
  5. تاثیر و فایده کاربردی و محسوس ادعیه در زندگی روزانه
  6. معرفی آثار تولید شده بر اساس صحیفه فاطمیه

 
❔عناوین آثار تولید شده بر اساس صحیفه فاطمیه چه بود؟
۱⃣ شروح ادعیه تعقیبات نمازهای پنجگانه:
🔸علم برآمده از شهادت به غیب (تاملی در تعقیبات نماز صبح حضرت فاطمه س)
🔹علم برآمده از حاضر دیدن شیء نزد خود (تاملی در تعقیبات نماز ظهر حضرت فاطمه س)
🔸علم برآمده از مهم شمردن دیده شدن (تاملی در تعقیبات نماز عصر حضرت فاطمه س)
🔹علم برآمده از یافتن بیان (تاملی در تعقیبات نماز مغرب حضرت فاطمه س)
🔸علم برآمده از روبرو شدن با اثر شیء (تاملی در تعقیبات نماز عشاء حضرت فاطمه س)
۲⃣ شروح ادعیه‌ی روزهای هفته:
▫️شنبه مدرسه گشایش و وسعت رزق
◾️یکشنبه مدرسه سیر دستیابی به مقاصد
▫️دوشنبه مدرسه ولایت پذیری
◾️سه‌شنبه مدرسه صالح سازی اعمال در مواجهه با مردم
▫️چهارشنبه مدرسه حفظ وسلام
◾️پنجشنبه مدرسه زندگی خداپسندانه
▫️جمعه، جریان سازی رحمت و قرب و رضایت
🔻معرفی ساختاری برای دشمن شناسی و مقابله با آن (نگاهی به استعاذه در دعای کامل)
۳⃣ دیگر آثار:
🔘خاطرات ما و حدیث کساء
🔘مامان و بابای قصه‌گو
🔘شکوفایی در تنگنای زندگی
🔘فاطمیات (ذخیره‌های امت‌ساز و تکیه‌گاه‌های امامت؛ دریچه‌ای به حیات جریان‌ساز خدیجه، فاطمه، زینب و ام کلثوم س) + (به زبان داستانی و بر اساس پژوهش‌های مبسوط تاریخی)
❓کدام اساتید برای بازدید آمدند؟

  1. آقایان دکتر افتخاری، رئیس محترم دانشگاه
  2. حجت‌الاسلام و المسلمین قانع
  3. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی
  4. حجت‌الاسلام والمسلمین زمانیان
  5. دکتر محمود کریمی
  6. دکتر حسینی
  7. دکتر لاجوردی
  8. دکتر جوانعلی آذر
  9. دکتر کاویانی
  10. دکتر سپهری
  11. و …

 
❔ اساتید در بازدید خود چه نکاتی را بیان کردند؟💬 اگرچه بر اساس شعارهایی که در دروس معارفی از اساتید و صاحب نظران می‌شنیدیم، عناوین این تلاشها، خیلی هم بیگانه نبودند، اما اینکه کسی این افق‌ها را درنوردیده و تولید محصول کند، امر بدیعی بود. آن‌هم به شکل علمی و مستند و خارج از سلیقه‌های خاک گرفته قدیمی و سنتی.
💬 لذا بسیاری از اساتید از این تلاشها تقدیر می‌کردند و بعضی هم که از کثرت فعالیت‌های تدبری مدرسه دانشجویی قرآن و عترت، اطلاع داشتند، با دیدن مجموعه‌ی محصولات تدبر در دعا، بر تعجب و تحسینشان افزوده می‌شد.
💬 حتی دوتا از اساتید بزرگوار، درخواست داشتند که از آنجایی که موضوع این مجموعه کتابها، بسیار مهم است، برای کتابخانه دانشگاه تهیه شود.
💬 بعضی اساتید هم در عین تحسین رویکرد مجدانه‌ی مولف، سبک کتاب با سلیقه‌شان همخوانی نداشت. بعضی دیگر هم صرفا توضیحات را شنیدند و تشکر کردند.
 
❓ اهمیت توجه به «تدبر» و «دعا» در تولید علوم انسانی-اسلامی چیست؟🔸لازمه تولید علوم انسانی-اسلامی و تفریع جزئیات جامع سبک زندگی از معارف دین، ارتباط عمیق با دو منبع اصلی دین، یعنی قرآن و حدیث است. در این میان، به فرموده خود اهل بیت ع، بینات قرآن، باید مبنای سنجش و استفاده و تفسیر احادیث باشد.
پس برای فهم عمیق از دین، نیاز است فهم عمیقی از یگانه کتاب بی نقص و جامع دین داشته باشیم، که طبیعتا بدون روش صحیح که برآمده از خود قرآن و روایات باشد، مقدور نیست‌.
🔹تلاش مدرسه دانشجویی قرآن و عترت، تدوین چنین روشی تحت عنوان روش‌های تدبر در قرآن است.
🔸سپس، بعد از تسلط نسبی به نظام فکری قرآنی، باید سراغ شرح آن، با روایات و ادعیه‌ی همسو رفت؛ نقطه تولد شروح صحیفه فاطمیه اینجاست،
🔹ایشان همانطور که مادر ائمه ع هستند، ادعیه‌شان نیز دعای مادر محسوب می‌شود، زیرا امامان معصوم ع، علم خود از پیامبر اکرم ص را از طریق والدین خود، امیرالمومنین ع و حضرت زهرا س گرفته‌اند. لذا همانطور که مشهور است، حضرت زهرا س بر همه ایشان حجت است، و طبق روایتی منسوب، حضرت زهرا س، اسوه حسنه امام زمان عج هستند.
🔸به دلیل عمر اندک حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها و تلاش‌های مغرضانه‌ مخالفان ایشان، تاریخ مکتوب از زندگی حضرت، بسیار محدود است. این امر، اهمیت مطالعه علمی ادعیه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها و انس با آن را دوچندان می‌سازد. چرا که با وجود نقص و نبود اسناد تاریخی، می‌توان با بررسی این ادعیه، نسبت به سبک زندگی، باورها و زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و نوع نگاه ایشان به عالم، معرفت پیدا کرد.
 
💻 برای دسترسی به صوت و شروح کاربردی و جذاب ادعیه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *