❓عناوین توضیحات ارائه شده در میز صحیفه فاطمیه چه بود؟
- معرفی کتاب و مجموعهای که آن را تولید کرده است،
- چرایی رجوع به ادعیه؟
- چرایی رجوع به ادعیه حضرت زهرا س در بیت ائمه ع
- فهم قرآن چه تاثیری بر فهم ادعیه ائمه ع دارد؟
- تاثیر و فایده کاربردی و محسوس ادعیه در زندگی روزانه
- معرفی آثار تولید شده بر اساس صحیفه فاطمیه
❔عناوین آثار تولید شده بر اساس صحیفه فاطمیه چه بود؟
۱⃣ شروح ادعیه تعقیبات نمازهای پنجگانه:
🔸علم برآمده از شهادت به غیب (تاملی در تعقیبات نماز صبح حضرت فاطمه س)
🔹علم برآمده از حاضر دیدن شیء نزد خود (تاملی در تعقیبات نماز ظهر حضرت فاطمه س)
🔸علم برآمده از مهم شمردن دیده شدن (تاملی در تعقیبات نماز عصر حضرت فاطمه س)
🔹علم برآمده از یافتن بیان (تاملی در تعقیبات نماز مغرب حضرت فاطمه س)
🔸علم برآمده از روبرو شدن با اثر شیء (تاملی در تعقیبات نماز عشاء حضرت فاطمه س)
۲⃣ شروح ادعیهی روزهای هفته:
▫️شنبه مدرسه گشایش و وسعت رزق
◾️یکشنبه مدرسه سیر دستیابی به مقاصد
▫️دوشنبه مدرسه ولایت پذیری
◾️سهشنبه مدرسه صالح سازی اعمال در مواجهه با مردم
▫️چهارشنبه مدرسه حفظ وسلام
◾️پنجشنبه مدرسه زندگی خداپسندانه
▫️جمعه، جریان سازی رحمت و قرب و رضایت
🔻معرفی ساختاری برای دشمن شناسی و مقابله با آن (نگاهی به استعاذه در دعای کامل)
۳⃣ دیگر آثار:
🔘خاطرات ما و حدیث کساء
🔘مامان و بابای قصهگو
🔘شکوفایی در تنگنای زندگی
🔘فاطمیات (ذخیرههای امتساز و تکیهگاههای امامت؛ دریچهای به حیات جریانساز خدیجه، فاطمه، زینب و ام کلثوم س) + (به زبان داستانی و بر اساس پژوهشهای مبسوط تاریخی)
❓کدام اساتید برای بازدید آمدند؟
- آقایان دکتر افتخاری، رئیس محترم دانشگاه
- حجتالاسلام و المسلمین قانع
- حجتالاسلام والمسلمین مهدویکنی
- حجتالاسلام والمسلمین زمانیان
- دکتر محمود کریمی
- دکتر حسینی
- دکتر لاجوردی
- دکتر جوانعلی آذر
- دکتر کاویانی
- دکتر سپهری
- و …
❔ اساتید در بازدید خود چه نکاتی را بیان کردند؟💬 اگرچه بر اساس شعارهایی که در دروس معارفی از اساتید و صاحب نظران میشنیدیم، عناوین این تلاشها، خیلی هم بیگانه نبودند، اما اینکه کسی این افقها را درنوردیده و تولید محصول کند، امر بدیعی بود. آنهم به شکل علمی و مستند و خارج از سلیقههای خاک گرفته قدیمی و سنتی.
💬 لذا بسیاری از اساتید از این تلاشها تقدیر میکردند و بعضی هم که از کثرت فعالیتهای تدبری مدرسه دانشجویی قرآن و عترت، اطلاع داشتند، با دیدن مجموعهی محصولات تدبر در دعا، بر تعجب و تحسینشان افزوده میشد.
💬 حتی دوتا از اساتید بزرگوار، درخواست داشتند که از آنجایی که موضوع این مجموعه کتابها، بسیار مهم است، برای کتابخانه دانشگاه تهیه شود.
💬 بعضی اساتید هم در عین تحسین رویکرد مجدانهی مولف، سبک کتاب با سلیقهشان همخوانی نداشت. بعضی دیگر هم صرفا توضیحات را شنیدند و تشکر کردند.
❓ اهمیت توجه به «تدبر» و «دعا» در تولید علوم انسانی-اسلامی چیست؟🔸لازمه تولید علوم انسانی-اسلامی و تفریع جزئیات جامع سبک زندگی از معارف دین، ارتباط عمیق با دو منبع اصلی دین، یعنی قرآن و حدیث است. در این میان، به فرموده خود اهل بیت ع، بینات قرآن، باید مبنای سنجش و استفاده و تفسیر احادیث باشد.
پس برای فهم عمیق از دین، نیاز است فهم عمیقی از یگانه کتاب بی نقص و جامع دین داشته باشیم، که طبیعتا بدون روش صحیح که برآمده از خود قرآن و روایات باشد، مقدور نیست.
🔹تلاش مدرسه دانشجویی قرآن و عترت، تدوین چنین روشی تحت عنوان روشهای تدبر در قرآن است.
🔸سپس، بعد از تسلط نسبی به نظام فکری قرآنی، باید سراغ شرح آن، با روایات و ادعیهی همسو رفت؛ نقطه تولد شروح صحیفه فاطمیه اینجاست،
🔹ایشان همانطور که مادر ائمه ع هستند، ادعیهشان نیز دعای مادر محسوب میشود، زیرا امامان معصوم ع، علم خود از پیامبر اکرم ص را از طریق والدین خود، امیرالمومنین ع و حضرت زهرا س گرفتهاند. لذا همانطور که مشهور است، حضرت زهرا س بر همه ایشان حجت است، و طبق روایتی منسوب، حضرت زهرا س، اسوه حسنه امام زمان عج هستند.
🔸به دلیل عمر اندک حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها و تلاشهای مغرضانه مخالفان ایشان، تاریخ مکتوب از زندگی حضرت، بسیار محدود است. این امر، اهمیت مطالعه علمی ادعیه حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها و انس با آن را دوچندان میسازد. چرا که با وجود نقص و نبود اسناد تاریخی، میتوان با بررسی این ادعیه، نسبت به سبک زندگی، باورها و زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و نوع نگاه ایشان به عالم، معرفت پیدا کرد.
💻 برای دسترسی به صوت و شروح کاربردی و جذاب ادعیه کلیک کنید