محتوای هسته فرهنگ اقتصادی
پیامدهای فرهنگی تورم؛ سوداگری
تورم غیرمعمول، میوۀ فاسد درخت اقتصاد کشور است؛ میوهای که میتواند مردم یک کشور را با مسمومیتهای مختلف فرهنگی مواجه کند. در نوشتههای قبل مواردی از این مسمومیتها بحث شد و در این نوشته بناست تا یک مسمومیت مزمن و ...
اثر تورم بر اخلاق جامعه
در نوشتۀ قبل در مورد فرایند ایجاد و تداوم تورم بحث کردیم و اشاره شد که تورم دارای آثار زیانبار اقتصادی و غیراقتصادی است. از جمله آثار غیر اقتصادی تورم به داغ شدن بازار فعالیتهای سوداگرانه، فساد، فحشا و نابرابری ...
گزارش سلسله نشستهای تخصصی «اقتصاد خانواده» با موضوع «سبک زندگی اقتصادی اسلام در حوزه مصرف»
جلسه سبک زندگی اقتصادی اسلام در حوزه مصرف در تاریخ 24 بهمن و 1 اسفند برگزار شد و اعضای هسته مرکز تبلیغ در این جلسه شرکت داشتند و جناب آقای سروش دانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق (ع) به ارائه پایاننامه ...
در باب تورم و پیامدهای فرهنگی آن
در میان بحثهای داغ اقتصادی که امروزه در کشور وجود دارد، شاید یکی از پرتکرارترین آنها مسئله تورم است. تورم افزایش سطح عمومی قیمتهاست بهطوری که اگر دستمزد خانوار به اندازه آن رشد نکند، قدرت خرید خانوار را پایین میآورد و خانواده با همان حقوق قبلی به علت افزایش قیمتها، مصرف و پس انداز کمتری خواهد داشت. همچنین باعث ضربه زدن به تولید و تولیدکننده و فرار سرمایه و ... میشود.
اقتصاد مردمی، از رویا تا واقعیت؛ کرامت انسانی، لازمۀ مردمیسازی اقتصاد
سالهاست که «مردمیسازی اقتصاد» در جامعه مطرح شده و از آن بهعنوان راهکاری برای پیشرفت اقتصادی کشور یاد میشود. با رویکارآمدن دولت سیزدهم، بهنظر میرسید اهتمام به موضوع «مردمیسازی اقتصاد» بیش از پیش باشد و این اولویت در دستور کار نهادهای اجرایی قرار گیرد و برنامهریزیها، ساختارسازیها و بودجهبندیها متناسب با آن تنظیم شود. اما کماکان تفاوت چندانی در این خصوص ملاحظه نمیشود. عدم وجود راهبرد و راهکار مردمیسازی حکمرانی نشانهای است از خلأ تئوریک در زمینه مدیریت اجتماع با محوریت مردم. همین مساله به صورت حادتر در عرصۀ اقتصاد نیز خودنمایی میکند.